Πέμπτη, 2 Οκτωβρίου 2014

Βιωματική προσέγγιση της Σφαγής για Β΄- Γ΄Δημοτικού



ΣΤΟΧΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ (ΓΙΑ Γ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ)
      Να εμπλακούν οι μαθητές στη μελέτη της Σφαγής του Διστόμου.
      Να συνειδητοποιήσουν τη σπουδαιότητα του ιστορικού αυτού γεγονότος  στην καθημερινή τους ζωή.
Τα παιδιά πρέπει να κατακτήσουν:
      Μνήμη του ιστορικού γεγονότος
      Την εφαρμογή του στην καθημερινή ζωή με ετοιμότητα δράσης σε συμπεριφορές ρατσισμού, προκαταλήψεων.
      Ηθικό εξοπλισμό – υπευθυνότητα: ανάπτυξη δημοκρατικής συνείδησης, κριτικής σκέψης (το μόνο όπλο ενάντια σε κάθε είδους φασιστικές επιβολές), την καλλιέργεια της ελεύθερης επιλογής.

Δυσκολίες:  πώς θα χρησιμοποιήσω το υλικό χωρίς να δημιουργήσω τρομακτικές εμπειρίες (λόγω της ωμότητας της θηριωδίας των Ναζιστών στην περίπτωση του Διστόμου)
Το πρόγραμμα στην  Γ τάξη ξεκίνα με τη γιορτή της 28ης Οκτωβρίου όπου γίνεται ένα σύντομο αφιέρωμα στη σφαγή του Διστόμου (προβολή video- ντοκουμέντο, ποίηση- λογοτεχνία).
Προσκαλείται στο σχολείο, στην αίθουσα εκδηλώσεων, ο ίδιος ο Αργύρης Σφουντούρης όπου όλα τα παιδιά, όλων των τάξεων έχουν την συναρπαστική εμπειρία να του κάνουν ερωτήσεις.
Οι τάξεις Δ, Ε, ΣΤ έχουν παρακολουθήσει πριν ολόκληρη την ταινία.

Επανερχόμαστε στο θέμα δύο περίπου μήνες πριν την επέτειο (10 Ιουνίου) όπου ξεκινά κανονικά το πρόγραμμα.
ΑΦΟΡΜΗΣΗ
Το έναυσμα και η αφόρμηση ήταν μια μαρμάρινη επιγραφή ενός εγκαταλελειμμένου τάφου σε ένα οικόπεδο στο χωριό που είχε προκαλέσει την απορία των παιδιών.
Ξεκινά η ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΔΙΟΥ
Η διαδρομή είναι: Δημοτικό Σχολείο Διστόμου – οδός Λίντιτσε (πόλη της Τσεχίας όπου έγινε σφαγή από τους Ναζιστές) – Δημαρχείο – Μουσείο Θυμάτων Ναζισμού – Σπίτι Αργύρη – Αρχαιολογικό Μουσείο (όπου έγινε η εκτέλεση των ομήρων) – Τάφος με μαρμάρινη επιγραφή – δρόμος προς Μαυσωλείο.
Τα παιδιά παρατηρούν, ρωτούν, καταγράφουν…
Την επόμενη μέρα στην τάξη
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1
Επόμενες φάσεις:
Προβολή video – ντοκουμέντο σφαγής
Συνεντεύξεις από τη γιαγιά και τον παππού 
Επίσης γίνεται αναφορά στα χωριά Οραντούρ της Γαλλίας όπου έγινε σφαγή αμάχων την ίδια μέρα και ώρα (!) με τη σφαγή του Διστόμου (αδελφοποιημένες πόλεις) και στο Λίντιτσε της Τσεχίας όπου υπάρχει ανάλογο μνημείο.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2
Προβολή video αποσπάσματος από την ταινία
«Ένα τραγούδι για τον Αργύρη» - Το βραχιολάκι της Μαρίας
 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3
Κατασκευή βραχιολιού από παιδιά
Δημιουργία ποιημάτων – ευχών αφιερωμένα στη Μαρία
Επίσκεψη στη Μαρία – συζήτηση μαζί της και προσφορά του βραχιολιού και των αφιερωμάτων
Κατασκευή ομαδικών έργων (ζωγραφική – κολλάζ) εμπνευσμένα από:
      Την  ιστορία της Μαρίας
      Το ποίημα «Ανεμοστρόβιλος» της Καίτης Μανωλοπούλου (διστομίτισσα ποιήτρια και συγγραφέας)
      Ποίημα  του Ναζίμ Χικμέτ «Ας δώσουμε τον κόσμο στα παιδιά»
      Θέματα που συνδέονται και περιέχονται σε πολλά μαθήματα της σχολικής ύλης (Γλώσσα-Μελέτη Περιβάλλοντος-Ιστορία-Θρησκευτικά) όπως:
                        Ειρήνη- Πόλεμος, οι ανάγκες των παιδιών, τα δικαιώματα των παιδιών κ.α.
Τα ομαδικά έργα αναρτήθηκαν σε έκθεση στην οποία συμμετέχει κάθε χρόνο το σχολείο στο χώρο του Δημαρχείου στα πλαίσια των εκδηλώσεων για την επέτειο της σφαγής.
Το πρόγραμμα συνεχίστηκε ως το τέλος της σχολικής χρονιάς με φύλλα εργασίας και δραστηριότητες πάνω σε θέματα ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ – ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ- ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ – ΔΙΣΤΟΜΙΤΕΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ –ΘΥΜΑΤΑ ΣΦΑΓΗΣ. Και συνεχίζεται…
























3 Φύλλα Εργασίας μετά τη Μελέτη Πεδίου-  

              Χάρτης Διαδρομής



2 Φύλλα Εργασίας μετά την προβολή του video-ντοκουμέντο






4 Φύλλα Εργασίας μετά την προβολή του αποσπάσματος της ταινίας                                                    "Ένα τραγούδι για τον Αργύρη" -  "Το βραχιολάκι της Μαρίας"



 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου